Saturday, November 17, 2007

"Sinterklaasje kom maar binnen met je Joodse knecht"



Trots op Sinterklaas en zijn knecht?

Vraag: zou Dieuwertje Blok nog steeds het Sinterklaasjournaal presenteren als het hele land op 5 december zong: "Sinterklaasje kom maar binnen met je Joodse knecht"?

Natuurlijk niet.

Want de Jodenvervolging nemen we serieus, het is een verschrikkelijke geschiedenis van vervolging, uitsluiting, en moord. Dus ligt de karikatuur "Joodse knecht" automatisch gevoelig.

Een door de media verklaarde kenner van etnische trends vertelde in het programma Nova dat zwarte Piet geen Surinamer is (goh, wat een eye opener), maar een Moor.

We kunnen nu dus gerust ademhalen; de geknechte Moor representeert (naast de hoogrijdende Sinterklaas) de overwinning van het christendom over de Islam, het goede over het kwade, wijsheid over domheid.

Hoe kan het dat deze oorsprong nog steeds verteld wordt als zijnde iets waar we kennelijk opgelucht over moeten zijn? Zwarte Piet is geen Surinamer maar een Moor, een Marokkaan dus! Nee, preciezer nog, zo vertelt de cultuur expert; "een Berber!"

De cultuurexpert verwart de mensen die echt bestaan met wat andere culturen van die andere mensen maken. Zwarte Piet blijft in al zijn verschillende vormen een Europees produkt. Een Europese karikatuur van het Oosten, van Afrikanen. Een Europese verbeelding van religie, van superioriteit versus inferioriteit, van verschil.

Zonder slaaf is er geen meester: en zonder zwarte knecht geen wijze, hoogrijdende, superieure blanke oude man. De Sinterklaasviering in zijn huidige vorm is ook een viering van oude koloniale banden. De zwarte knecht uit het feest halen betekent het loslaten van de verbeelding van blanke superioriteit, van koloniale nostalgie, van het pre-multicultureel-tijdperk. En daar zijn de meeste Hollanders nog lang niet klaar voor.

De Europese karikatuur zwarte Piet als representatie van een overwonnen Moor (Moslim) is net zo beschamend als zwarte Piet in zijn huidige vorm als negerknecht (het Vandale woordenboek heeft trouwens de vertaling van Zwarte Piet als zijnde negerknecht van Sinterklaas uit het woordenboek verwijderd; nu de rest nog).

Nederlanders: lees blanke en zwarte Nederlanders, stellen al decennia dat de blanke die zich jaarlijks zwart meent te moeten schminken, hen zachtgezegd stoort. Hen kwaad maakt, hen beledigt, hen pijn doet.

Ze doen dat door erover te praten, te schrijven, in tv programma's te discusieren, en boeken erover te publiceren. Niet door zwarte Pieten aan te vallen, auto's in brand te steken of ander geweld.

Typisch Nederlands: we moeten praten. Geen Pieten aanvallen; nee praten...
In het Nova programma werd gevraagd: "Is het niet lastig voor Moslims om dit feest mee te vieren?"

Blanke Nederlanders zijn nogal bang voor Moslims dus stelt Nova deze vraag wel en die andere vraag over zijn huidskleur aan zwarte burgers nooit. Nederlanders zijn niet bang voor Surinamers die al decennia over dit onderwerp praten, praten, en zich nog eens suf praten.

Niet dat het anders zou moeten gaan. Maar het voordeel van praten is, voor de partij die aangesproken wordt, dat die de woorden kan negeren. Alsof ze nooit uitgesproken werden, alsof de boeken nooit gepubliceerd werden, de discussies nooit gehouden, de demonstraties nooit georganiseerd werden. Alsof die mensen niet bestaan.

Collectief wordt gewoon besloten: het verzet tegen Zwarte Piet bestaat niet. De Sinterklaas propaganda machine draait op volle toeren. We zullen allemaal genieten van dit oH zo oerHolllands feest (drie kwart van Europa viert het feest, vaak zonder zwarte Piet). Want "het is een leuk kinderfeest". Zo klinkt de zowat Partij ideologie van de Sinterklaas Partij van zwart geschminkte Ouderen.

"Allochtonen vieren het feest ook!". "We proberen nu ook Marokkaanse kinderen erbij te betrekken, want we willen dat zij het ook vieren".

En dan volgt in hetzelfde Nova programma de obsessieve vraag aan kinderen of ze het feest thuis ook vieren. Als ware het een test of de Sinterklaas Partij ideologie thuis wel correct wordt beleden, en of de familie in kwestie dus "geintegreerd" is. Kinderen beantwoorden de vraag terughoudend alsof ze willen zeggen: "doen we iets fout?"

"Nee, thuis vieren ze het nog niet allemaal," vertelt de geïnterviewde schoolmeester die het kennelijk bijhoudt. Hum, jammer. Volgend jaar nog maar een keer vragen Nova?

Zwarte Piet maakt mij letterlijk misselijk. Als ik de karikatuur afgedrukt zie op mokken, snoepgoed, sokken, shirts, bestek, poppen, maskers, vraag ik mij wat er mis is met het historisch bewustzijn in Nederland dat dit nog kan. Waar is het misgegaan met het geschiedenisonderwijs dat deze mensen een karikatuur maken van anderen, en opvoeren als de knecht van zichzelf: een blanke man?

Waarschijnlijk is het al langgeleden misgegaan: op hetzelfde moment dat Balkenende geloofde dat het VOC verleden geweldige kanten had. Balkenende: Minister president en ooit professor aan een universiteit, werd bevangen door koloniale nostalgie en herschreef ter plekke de vaderlandse geschiedenis. Als zo iemand dit soort ideeën uit, wat moet je dan van de autochtone burger zonder scholing verwachten? Balkenende bood zijn excuus aan, en herhaalde zijn nostalgie vervolgens doodleuk op een feestje met 1100 aanwezigen.

Tja, in Duitsland zijn ook nog steeds mensen die de Nazi's roemen vanwege hun 'verdiensten'; "ze hebben toch maar mooie snelwegen aangelegd, ze hadden veel respect voor moeders, iedereen had werk in die tijd", etc. etc. Het zijn argumenten die in Duitsland door sommige publieke figuren nog gebruikt worden.

Tegen welke prijs de "verdiensten" van de VOC, Nazi's, of elke andere verwerpelijke groepering "behaald" zijn, doet er niet toe in de ogen van deze sprekers. Het bloed dat eraan kleeft, willen ze niet zien.

De vergelijking tussen de tweede wereldoorlog en andere misdaden tegen de mensheid leg ik liever niet. Maar het historisch bewustzijn, het vermogen tot inleven, en de vertaling daarvan naar verantwoord gedrag in het heden, dat vermogen beperkt zich in NL tot het gebied van de Tweede Wereldoorlog. Vandaar die analogie, het lijkt het enige dat velen in NL verstaan (ook na veel strijd om erkenning van die geschiedenis overigens).


Dat we nooit zouden zingen, "Sinterklaasje Kom maar binnen met je Joodse knecht" is dus "logisch". In een dergelijke context vallen alle argumenten á la 'het-is-een-leuk-onschuldig-kinderfeest' weg; in één klap. Het feest representeert dan geen kinderlijke onschuld meer maar het produkt van een verwrongen volwassen brein die we collectief verwerpen.

Maar Zwarte Piet wordt nog steeds collectief omhelst en te vuur en te zwaard verdedigd. Is dat niet bizar?

Ooit tijdens een demonstratie tegen Zwarte Piet ben ik op het hoofd geslagen door een oude mevrouw. Fel pakte ze het demonstratiebord uit mijn handen en gebruikte het als wapen. Andere demonstranten werden bijvoorbeeld bespuugd. Ja, men neemt Zwarte Piet zéér serieus. Of liever gezegd deze mensen nemen de plek die zogenaamde allochtonen zouden moeten innemen zéér serieus. De angst zie je naar boven komen op dat soort momenten: de "ze pakken onze cultuur af" angst.

Zwarte Piet wordt synoniem aan de vrijheid om te doen en laten wat zij 'normaal' achten, en waar ze geen rekenschap over hoeven geven. Het is een strijd over macht dus. En hoewel ze hun fanatisme en verdedigingslinie consequent verbergen achter de "het-is-een-kinderfeest" tantrum, tonen de Zwarte Piet verdedigers via hun felle verdediging dat ze heel goed begrijpen dat het over macht gaat. De macht om Anderen te verbeelden in oude koloniale verhoudingen van meester/slaaf, en de macht om daar invloed op uit te oefenen.

In 1996 kwam de politie ons tijdens een Zwarte piet= Zwart verdriet demonstratie tegemoet per paard, per motor, in busjes, en auto's. Er was zelfs een helikopter aanwezig. In een rij van misschien vijftig man gingen ze in Amsterdam Zuid Oost voor ons staan zodat we niet verder konden lopen. Lange knuppels die tot de grond reikte hielden ze vast, voor het geval dat. Hun actie was nogal extreem. Achteraf hoorde we van een lokale politicus dat de politie rekening hield met rellen á la Rodney King in de Bijlmer, en daarvoor een scenarioboek klaar had liggen. Tijdens onze demonstratie besloten ze dat draaiboek toe te passen. Zwarten in de Bijlmer, en Zwarten in de VS: voor sommige lokale politieagenten gaan de vergelijkingen snel op.

Mensen die voor zwarte Piet spelen, noem ik ieder jaar standaard racist in hun gezicht (sommige ouderwetse woorden zijn nooit achterhaald), wat standaard wordt beantwoord met pepernoten die agressief mijn kant worden opgegooid.

Deze site is er om de verzetsstem ook op het Internet een plek te geven. Onderaan de pagina kun je via Post a Comment laten weten op welke manier zwarte Piet jou tegenstaat.

Mensen voor wie met zwarte Piet een oude wens in vervulling gaat om eindelijk eens voor zwartje te spelen, kunnen doorklikken naar het Sinterklaasjournaal, of de Partij van zwart geschminkte ouderen.



Academische studies over Racisme en zwarte Piet:
Black Pete: Analyzing a Racialized Dutch Tradition Through the History of Western Creations of Stereotypes of Black Peoples


Zwarte Piet in a wider context of Dutch racism and its colonial
history


Artikelen:
Pleidooi voor een 'bonte' of 'gestippelde' Piet

Black Skin, White Masks Revisited Contemporary Post-Colonial Dilemmas in the Netherlands, France, and Belgium

Who is black Peter? Ferrist State University: Museum of Racist Memorabilia

The Long-term Historical Development of Racist Tendencies within the Political and Social Context of Belgium. International Journal of Comparative Sociology.2006; 47: 313-334

Oer-Hollands : de onwrikbare rolverdeling tussen Sint en Piet

Boeken:
Ookal is hij zo zwart als roet. Auteur: Rahina Hassankhan

White on black : images of Africa and blacks in Western popular culture. Auteur: Jan Nederveen Pieterse (Also translated in Dutch as " Wit over Zwart" )

Sinterklaasje, kom maar binnen zonder knecht. Red.: Helder en Gravenberch

De strijd om Zwarte Piet. Auteur: Helsloot, J.I.A. Hoofdstuk in het boek: Veranderingen van het alledaagse 1950-2000

Activisme:
www.pietopdezwartelijst.nl/

Stichting Eer en herstel.

Discussies:
FUNX: Sinterklaasje, kom maar binnen zonder knecht

Zwarte Piet is Zwart verdriet : Surinaamse site, Waterkant

9 comments:

  1. Mijn dochtertje werd laatst uitgescholden voor zwarte piet door jongens in de bus. Ze was zo bang dat ze de bus niet uitdurfde. En laatst stond ik in een winkel en wees een jongentje naar mij en vroeg aan zijn vader. pa, is dat zwarte piet? walgelijk land soms Nederland.

    ReplyDelete
  2. behoorlijk walgelijk. En hebben jullie dit gelezen in de TG?Jammer dat Surinamers die krant (te) vaak lezen!

    Piet weer zwart
    AMSTERDAM - De 'regenboogpieten' zijn weer ingeruild voor onze vertrouwde zwarte piet. De NPS heeft zich de massale kritiek vorig jaar kennelijk aangetrokken.

    Neppieten zijn kennelijk weer door de regenboog gevaren en nu weer zoals het hoort: zwart

    Het 'Sinterklaasjournaal' dat sinds gisteren weer wordt uitgezonden, toonde de boot van Sinterklaas vol met echte zwarte pieten. De NPS probeerde vorig jaar wel erg 'politiek correct' te zijn door piet een kleurtje te geven. Alle pieten waren plotseling door 'een regenboog' gevaren.

    Vanuit het hele land kwamen honderden boze reacties van mensen die vonden dat ons nationale erfgoed werd verkwanseld. Het bewijs! Piet is weer zwart .."

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/2528554/Piet_weer_zwart.html

    ReplyDelete
  3. Ik woon momenteel in het buitenland en ben blij dat deze hele zwarte piet horror film aan me voorbij gaat.

    ReplyDelete
  4. In Nederland gebeurt alles een dag later toch? Hiermee lopen ze ook zwaar achter. Weg met die jaarlijkse slavernij viering.

    ReplyDelete
  5. Wat een heerlijk, intelligent geschreven stuk!
    Ik kan mijn mening in één zin samenvatten: NIEMAND DIE ZWARTE PIET VOOR HET EERST ZIET, ZEGT: HÉ.....ECHTSCHOORSTEENVEGER!

    Kap nou eens met die onzin NL. Wees eens dapper genoeg, TOLERANT genoeg om kritisch en objectief naar jezelf te kijken. Over 50 jaar is er niemand meer die zich niet kapot schaamt hier ooit aan mee te hebben gedaan.

    Een kinderfeest moet voor ELK kind een feest zijn! ('Zelfs' voor de Berbers onder ons!!)

    ReplyDelete
  6. Allereerst vraag ik me af wie er hier fundamentalistisch is. De maker van deze site vindt het van fundamentalisme getuigen dat Nederlanders niet af willen wijken van een traditie. Deze traditie zou volgens de makers van de site discriminerend zijn. Ik denk echter dat de makers van deze site misschien een beetje doorgeslagen zijn naar fundamentalistisch onredelijk wat betreft het punt discriminatie. Het is zeker waar dat in vroegere tijden Zwarte Piet met allerlei negatieve eigenschappen werd geassocieerd. Hier is tegenwoordig echter helemaal geen sprake meer van; Zwarte Piet is soms nog wel populairder bij kinderen dan de Sint zelf, bovendien is er geen sprake van patronage, omdat kinderen Zwarte Piet niet zien als een slaaf, maar als een lenige handige man die de oudere, niet zo vlotte Sint helpt. Met het oog op dit vervallen 'knecht-meester-idee' is het alleen maar mooi dat Zwarte Piet onderdeel uitmaakt van het Sinterklaasfeest, het heeft hierdoor namelijk gelijk een multicultureel karakter. Al moet ik eerlijk zijn dat ik als klein kind Zwarte Piet niet eens als een negeroide man zag, maar als iets opzichzelf. In dit laatste geval is de discussie al zinloos, en in de andere gevallen geldt het voorgaande argument. Als laatste wil ik graag herinneren aan een praktische zaak; het idee van een Zwarte Piet is hoogstwaarschijnlijk bedacht om mensen onherkenbaar te maken voor de kinderen, aangezien Zwarte Piet erg vaak door een bekende, iemand uit de dorpsgemeentschap of een BN'er gespeeld wordt. Zwart als donkere kleur leent zich hier het beste voor. Ik hoop dat degenen die zich tegen Zwarte Piet verzetten eens even nuchter tot zichzelf kunnen komen, en deze zinloze actie staken.

    ReplyDelete
  7. Als de discussie over de zwarte knecht zo zinloos is, waarom verdedigen veel Hollanders dit feest dan met bloed, zweet en tranen?
    (De ludieke mars tegen Zwarte Piet is gezwicht voor bedreigingen.)

    Kunnen de voorstanders van de zwarte knecht hun tijd niet beter besteden, en nadenken over het omgangsniveau in dit land in de 21e eeuw?

    ReplyDelete
  8. Kopie van mijn brief aan Sesamstraat en de NPS n.a.v. die debiele intocht vandaag:

    "L.S.

    Ik zie dat het logo van sesamstraat bij het Sinterklaasjournaal van de NPS staat.

    Hierbij wil ik u laten weten dat de tijden veranderd zijn. U kunt niet meer aankomen met een witte meester en zijn zwarte slaafjes.

    Hoe haalt u het in uw hoofd om mijn kinderen dit beeld te presenteren alsof het de normaalste zaak van de wereld is?

    Als belasting betaler wiens geld naar uw programma's gaat , wens ik bovendien NIET aan uw racistische 18e eeuwse ideeen mee te betalen.

    Betaal deze programma's maar uit de zakken van uw soort mensen die prijs stellen op uw staats terreur."

    ReplyDelete
  9. Omdat bijna alle Nederlandse kinderen van hun ouders het waanidee krijgen dat Sinterklaas bestaat is het voor Nederlanders heel moeilijk kritisch te kijken naar dit fenomeen. Ze lijken allemaal nog steeds een beetje in Sinterklaas te geloven.
    Ook zijn tradities altijd vreselijk hardnekkig omdat ze met de drogreden 'het is traditie' in stand gehouden worden.

    Veel niet-Nederlanders zijn erg geschokt als ze in aanraking komen met het idee 'zwarte piet'. Ze snappen niet hoe Nederlanders er bij kunnen komen dat het niet racistisch is. Zeker niet als de Nederlanders ook nog eens beweren hoe tolerant en progressief ze zijn.

    Maar wij Nederlanders kunnen deze racistische traditie niet kritisch bekijken omdat we allemaal warme assosiaties en nostalgie van cadeau's gezellig in de winter met je familie oproept.

    Elk jaar weer zijn buitenlanders in Nederland zo geschokt dat ze afbeeldingen van zwarte piet opsturen naar hun families in hun thuisland om te laten zien hoe raar Nederlanders zijn. En dus ook hoe arrogant ze zijn, met hun zogenaamde tolerantie.

    En tegelijkertijd vinden we het raar als mensen in Nederland met een andere culturele achtergrond deze traditie niet opvolgen en gewoon aan hun kinderen vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Dan zijn we wel geschokt.

    Je ziet zelfs dat Nederlanders op wikipedia het objectief behandelen van het artikel over zwarte piet onmogelijk proberen te maken.

    Een tijdje geleden had de RVU een hele serie over religie genaamd 'God bestaat niet'. In een aflevering maakt Andries van Dantzig de vergelijking tussen geloof en Sinterklaas.
    Hebben we het hier over een waanbeeld van religieuze proporties? Verklaart dit dat Nederlands zo fel en onredelijk reageren? En dat Nederlanders feitelijk gewoon in blinde ontkenning zijn geschoten? Zeg maar net zoals veel Turken in ontkenning zijn over hun historie?

    Moeten we nu dan niet de visie, het morele leiderschap, de tolerantie in praktijk brengen en het hele Sinterklaas-feest moderniseren? Of misschien zelfs een discussie beginnen over of het zowiezo wel een goed idee is je kinderen voor te liegen.
    Re:Zwarte Piet is Zwart Verdriet 05/12/2008 22:26 http://www.youtube.com/watch?v=RClyBdP5YPQ
    Uncle Mill

    ReplyDelete